11. apríla 2015

Doboška


Ešte si pamätáte čo to vlastne je? V dnešnej dobe by to bola asi tá posledná vec čo by som si dala v cukrárni. Ale keď ste veľmi veľmi ďaleko od Slovenska, na inom kontinente a dôjdete do cukrárne a medzi koláčmi vidíte nápis pri jednom Hungarian Dobos Torte čo si dáte? No po pravde ja som na to kukala ako puk ale ešte viac som kukala keď som ju ochutnala. Neskutočne dobrá. A ten krém.... panebože v tom bolo maslo a ta chuť kávovo čokoládová. Nakoniec sa mi podarilo z cukrárky dostať recept na túto dobrotu, bola to väčšia robota ako samotné pečenie. Ale predstava, že tento recept nebudem mať. Po upečení pochopíte prečo som absolútne nemohla odísť z cukrárne bez receptu :). Nenechajte sa odradiť nedokonalosťou mojich fotiek, to by si koláčik vážne nezaslúžil. Len zaspomínajte kedy ste mali naposledy naozaj dobrú dobošku a vrhnite sa na pečenie so mnou.

Ingrediencie:
vami odskúšané piškótové cesto na 2x 23cm formu. A k nemáte obľúbený recept na piškótové cesto kľudne použite môj. 
Piškótové cesto:
50g masla
50g mandľovej múčky (mandle dáme do kuchynského robotu a pomelieme na prášok)
150g hladkej múky
1 lyžička prášku do pečiva
6 vajíčok
100g práškového cukru
1 lyžica vanilkového extraktu
Mandle v karameli:
125g krupicového cukru
100g mandlí (bez šupiek)
Čokoládový krém:
50g krupicového cukru
1 lyžicka instantnej kávy
4 žĺtka
2 lyžičky vanilkového extraktu
200g tmavej čokolády (ja som použila 53,8% Callebaut čokoládu)
300g zmäknutého masla
Poleva (nemusí byť):
200g tmavej čokolády (ja som použila 70% Callebaut čokoládu)
200ml šľahačky
50g masla

2 formy 20cm 
180°C


Postup:

Trúbu zapneme na 180°C, spodky 2 foriem vystelieme papierom na pečenie.  Ak nemáte 2 formy tak si pomer surovín rozdeľte dvomi a robte korpusy na dvakrát.
Maslo roztopíme v malom kastróliku a odstavíme, necháme vychladnúť. 
Múku zmiešame s práškom do pečiva a mandľovou múčkou. 
Vajíčka dáme do misky spolu s cukrom a vanilkou a vyšľaháme do pevnej peny. Najskôr šľaháme na strednom stupni a postupne pridávame na intenzite až sa dostaneme na najvyššiu rýchlosť. Do pevnej a svetlej peny lyžicou opatrne zamiešame všetky sypké ingrediencie. Nakoniec nalejeme po bočnej strane vychladnuté maslo a opatrne zamiešame. Cesto nalejeme rovnomerne do dvoch 20cm foriem a dáme piecť na 20-25minút.
Po upečení necháme úplne vychladnúť. 
Mandle:
Cukor dáme do malého kastróliku spolu s 3 lyžicami vody. Zahrievame (nie na úplne najsilnejšom stupni), kým sa cukor roztopí. Keď získa karamelovú farbu odstavíme a nasypeme doň všetky mandle. Rýchlo zamiešame a dáme na plech vyložený papierom na pečenie, necháme vychladnúť. 1/4 si odložíme a zbytok dáme do robotu a rozomelieme na čo najjemnejšie. Rozdrvené mandle nájdete aj na mojich fotkách. 
Čokoládový krém:
Cukor dáme spolu s 3 lyžicami vody do kastróliku. Kým sa cukor rozpustí a stane sa z neho karamel zalejeme kávu jednou lyžicou vriacej vody. Karamel odstavíme a zalejeme ho vriacou kávou a zamiešame.
Žĺtka dáme do misky spolu s vanilkovým extraktom a vyšľaháme na "penu". Do "peny" za stáleho šľahania zašľaháme horúci kávovo-karamelový sirup a dobre zašľaháme. Do žiaruvzdornej misky dáme čokoládu a posadíme ju na kastról s vriacou vodou, necháme ju úplne rozpustiť. Čokoládu odstavíme a necháme ju vychladnúť.
Do žĺtkového krému zašľaháme na kocky nakrájané maslo. Na záver zašľaháme VYCHLADNUTÚ čokoládu. 

Skladanie torty:
Každý korpus prerežeme. Na spodnú časť z jedného natrieme 2 lyžice krému a posypeme rozdrvenými mandlami (tak 1-2 kopcovými lyžicami) prikryjeme jedným z "horných korpusov a znovu ho potrieme 2 lyžicami krému a posypeme mandľami. Priklopíme posledný z horných korpusov a znovu posypeme mandľami. Posledný "spodný" korpus položíme na vrch a potrieme ho krémom ale už ne neposypeme mandľami. Krémom potrieme celú tortu aj po bokoch. Tortu dáme poriadne stuhnúť do chladničky aspoň na jednu hodinu. Keď bude torta úplne stuhnutá vyrobíme si polevu. 

Poleva:
Šľahačku dáme do kastróliku a privedieme k varu. Vriacou šľahačkou zalejeme čokoládu a necháme roztopiť. Do čokolády nakrájame maslo a zamiešame, aby sa úplne roztopilo. Necháme trochu vychladnúť. Ak nemáte kvalitnú čokoládu pridajte do čokolády 1 lyžicu medu a zamiešajte. Ak používate Callebaut čokoládu nemusíte pridávať medík. Čokoláda bude krásne lesklá. 

Polevou polejte tortu tak aby na bokoch pekne stekala. Tortu dáme do chladničky stuhnúť. Na stuhnutú polevu dajte odložené nerozmixované mandle a môžte podávať. 

Dobrú chuť
K :)    
   

6 komentárov:

  1. Dobry den, zda sa mi, ze v rozpise na korpus chyba pocet vajec ..... skoda, dnes som to chcela skusit....vyzera fantasticky

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To ma mrzi. Nejak mi to vypadlo. Inak je to to iste cesto ako v tiramisu torte.

      Odstrániť
  2. Dakujem, uz som ju robila. Je to velka dobrota!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada ze si ju robila a ze chutila. Podla mna je fakt spickova :)

      Odstrániť
  3. Skvelátortička, chutí úpne božsky!!!

    OdpovedaťOdstrániť